EU har de senaste 5-10 åren introducerat en rad nya hållbarhetslagar som ställer högre krav på företag inom men även utanför EU, att aktivt jobba med miljö- och hållbarhetsaspekter av deras verksamheter och produkter. Även de företag som inte omfattas direkt just nu, behöver förbereda sig för de frågor och förväntningar som ställs av de företag som berörs. I en globaliserad värld där värde- och leverantörskedjorna är långa och komplexa, korrelerar många delar och faktorer och innebär därför att fler än väntat, kommer att beröras av de nya reglerna.
EU har lagt en kompass med policy, rättsliga ramverk, incitament och finansiella bidrag för att vi ska bli koldioxidneutrala 2045. Det i sin tur kräver de facto att alla – konsumenter, företag, offentlig verksamhet, civilsamhället – måste vidta faktiska åtgärder för att nå detta övergripande mål. Det kan innebära en utmaning för företag. Särskilt för mindre verksamheter som ännu inte har kompetens och resurser för hållbarhetsfrågorna samt för företag i branschområden där CO2 utsläppen är särskilt stora (transport-, olje- och gasindustrierna, värmeverk, framställning av plast, metaller), kan det vara utmanade. Även delar av offentlig sektor berörs, om än indirekt, av ändringarna vilket kan kräva ett genomgående kompetenslyft bland statens anställda.
Eftersom flertal regelverk är starkt kopplade till varandra, finns det ett värde av att först få en översikt av ramverken, dess syfte och vad som kan förväntas framåt. Därefter är det viktigt att införskaffa mer specifik sakkunskap där det saknas vägledning kring resonemang och tolkning kring de nya reglerna.
HoloHouse har tagit fram en unik e-learning på ca 4-5 timmar som ger er relevant kunskap som företag behöver för att kunna förstå och följa de nya lagkraven.
Kursens primära syften:
-
En ökad förståelse för spelplanen som EU formulerar genom ett ambitiöst ramverk inom miljö- och hållbarhet där vi specifikt kikar på 7 lagar (CSRD, CSDDD, Taxonomiförordningen, SFRD, Ekodesignförordningen, CBAM förordningen och förslag till Greenwashing direktiv).
-
En förståelse för vad du måste eller bör göra enligt lagkraven som härrör från rapportering, mappning, design, spårnings-och kommunikationskrav.
-
Innovationsperspektivet utifrån devisen att proaktivitet ger bättre förutsättningar för din verksamhet.