Praktik

Kommunikationspraktik med fokus på produktlansering och marknadsstrategi

Verksamhet

Allaiter Textile grundades 2022 av Alaa Al-Sahli, efter att hon själv upplevt stora utmaningar med amning på grund av återkommande mjölkstockning under hela amningsperioden. Vid flera tillfällen övervägde hon att avsluta amningen, inte för att hon ville, utan för att det var så pass smärtsamt och påfrestande.

När hon började undersöka hur andra kvinnor upplever amningen genom intervjuer och enkätundersökningar, blev det tydligt att hon inte var ensam. Många kvinnor vittnar om liknande problem och bristen på effektiva hjälpmedel är påtaglig. Vården rekommenderar värme och forskning har visat att värme är en effektiv metod. De enda alternativen som finns idag är värmekuddar som värms i mikrovågsugn – en lösning som är opraktisk och begränsar användaren till kökets närhet.

Detta blev hennes drivkraft till att hitta en lösning. Hon påbörjade utvecklingen av ett inlägg med integrerad värmefunktion och justerbar temperatur, en produkt som lindrar smärta. Man stoppar inläggen i behån, som kan användas vart- och när som helst.

Utvecklingen har krävt både tid och noggrann research, att hitta rätt material, form och funktion, men också att på djupet förstå de behov och utmaningar som finns hos ammande kvinnor. Det visade sig att även gravida eller kvinnor med menstruation kan ha ömma/ spända bröst, vilket vår produkt kan lindra.

Nu söker Allaiter en nyfiken och engagerad praktikant som vill vara med och göra skillnad. Hos dem får du möjlighet att arbeta i en entreprenöriell miljö, bidra till ett meningsfullt syfte och vara delaktig i lanseringen av en banbrytande produkt.

Uppgift

Syftet med denna praktik är att ge praktisk erfarenhet inom strategisk kommunikation och marknadsföring i samband med en produktlansering. Praktikanten kommer att bidra till att stärka varumärkets synlighet, nå ut till definierade målgrupper, samt utveckla och genomföra en marknadsstrategi för både varumärket och den aktuella produkten.

 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

1. Lansering av produkt

  • Delta i planering och koordinering av produktlanseringen.

  • Ta fram lanseringsmaterial, såsom pressmeddelanden, sociala medieinlägg och presentationsmaterial.

  • Vara delaktig i events, digitala lanseringar eller andra PR-aktiviteter kopplade till lanseringen.

2. Marknadsföringsstrategi

  • Utföra en nulägesanalys av varumärket och produkten.

  • Utveckla en kommunikations- och marknadsföringsstrategi med tydliga mål, målgrupper, budskap, kanaler och tidplan.

  • Föreslå konkreta insatser för att stärka varumärket långsiktigt.

3. Nå ut till målgruppen

  • Kartlägga målgrupper och föreslå lämpliga kommunikationskanaler.

  • Formulera budskap anpassade efter olika målgruppers behov och beteenden.

  • Publicera innehåll i sociala medier, bloggar och andra digitala plattformar.

4. Marknadsföra produkten

  • Skapa innehåll för kampanjer i olika kanaler (sociala medier, e-post, webb, tryck).

  • Föreslå samarbeten med influencers eller andra externa aktörer.

  • Samla in och analysera feedback och statistik för att förbättra kommunikationen.

5. Kampanjplanering

  • Utforma en sammanhängande kampanj för att skapa intresse, bygga varumärke och driva försäljning.

  • Planera kampanjens faser: teaser, lansering, uppföljning.

  • Mäta och utvärdera kampanjens genomslag och effektivitet.

6. Nyhetsbrev

  • Planera, skriva och formge nyhetsbrev.

  • Ansvara för utskick till kundregister.

  • Analysera öppningsfrekvens och klickdata för att optimera innehållet.

 

Förväntade resultat

  • Ökad synlighet och engagemang kring varumärket och produkten.

  • En konkret kampanj som kan användas direkt i företagets marknadsföringsarbete.

  • En dokumenterad strategi för långsiktig kommunikation och tillväxt.

  • Praktisk erfarenhet för praktikanten i att arbeta professionellt med kommunikation i ett företags- eller organisationssammanhang.

Typ:

Praktik

Uppdragsgivare:

Allaiter

Förkunskaper:

Vi söker en student som läser kommunikationsvetenskap på kandidat- eller masternivå. En större del av kommunikationsarbetet kommer att vara på svenska men vissa delar även på engelska. Det är därför önskvärt att den sökande har goda kunskaper i svenska samt flytande kunskaper i engelska.

Omfattning: 

Lanseringen kommer att ske i juli och därför söker vi en sommarpraktikant som kan börja redan nu i juni. Allaiter är även intresserad av en praktikant till hösten. Praktiken kan omfattas av 15 hp eller 30 hp.

Plats:

Distans

Kontaktperson:

Ebba Ekman
ebba@holohouse.se

Sista ansökningsdag