Det var den 17 januari 2024 som kommissionen godkände det nya direktivet om gröna obligationer. Detta direktiv syftar till att stärka konsumenternas påverkan i den gröna omställningen genom att förbättra och stärka skyddet mot oetiska affärsmetoder. Detta är ett sätt att förbättra tillgången till mer tillförlitlig information och få företag att avstå från greenwashing. För att kunna användas på den inre marknaden inom EU krävs att miljöpåstående och miljömärkningar fastställs och riktas mot konsumenterna. Det största målet är att öka konsumenternas förmåga att fatta informerade beslut för att minska miljö- och klimatpåverkan från konsumtionen.
Genom att införa det nya direktivet så kommer huvudmålen fortfarande att bibehålla men det som kommer införas är vissa förbättringar. Dessa åtgärder innebär att det blir förbjudet att göra vilseledande påståenden som försöker kompensera för utsläpp av växthusgaser. Det införs också starkare regler för att förhindra produkter från att åldras för tidigt, samt tydligare ansvarsbestämmelser för företagare i vissa situationer. Dessutom införs en standardiserad layout för att göra den frivilliga kommersiella hållbarhets garantin mer synlig. Ytterligare förbättringar görs också för att påminna om den lagstadgade garantin om produkternas överensstämmelse med regler och standarder.
Snart har det gått tre månader sedan EU’s förslag om gröna obligationer blev godkänt. Det är nu vi vill uppnå nationella klimat- och miljömål samt implementera Agenda 2030. Nedanför kan du ta del av vår egna utbildning kring detta ämne.
https://holohouse.se/holoscope/
Hur jobbar då företag med gröna obligationer i dagsläget?
Kollar vi över hur andra företag jobbar, kan vi se att vissa företag har jobbat aktivt med ämnet sedan en tid tillbaka, men det finns också många brister hos företag som fortfarande jobbar med greenwashing.
Om vi då kollar över företag som jobbat aktivt med gröna obligationer så ser vi att Lantmännen är en av de bästa i Sverige inom detta ämne. Redan år 2019 rankades de till Sveriges mest hållbara varumärke i Sustainable Brand Index inom B2B. Lantmännens engagemang för hållbarhet och långsiktiga mål tyder på att de har prioriterat helhetssynen ”från jord till bord”, vilket har kommunicerats tydligt till både konsumenter och kunder.
Även om det finns företag som har lyckats med gröna obligationer, såsom Lantmännen, finns det även exempel på företag som inte har presterat lika bra, som Arla tillexempel. Arla, ett av världens största mejeriföretag, men har tyvärr inte lyckats undvika greenwashing i tillräcklig utsträckning. Det vi vill nämna är deras netto noll-reklam och i denna kampanj har företaget överdrivit om sitt klimat- och miljöansvar, vilket har fått kritik.
Om du är intresserad av att läsa mer om företag som aktivt engagerar sig i gröna obligationer, rekommenderar vi följande:
https://trine.com/start
https://www.mossy.earth/
https://www.ecosia.org/
Vad kan du som konsument göra för att påverka detta direktiv?
Stötta hållbara företag: Genom att köpa deras produkter och tjänster kan du ge ditt stöd till de varumärken och företag som jobbar med att just minska miljöpåverkan.
Medvetenhet: Dela dina kunskaper om hållbarhet med familj och vänner för att sprida budskapet om ett hållbart samhälle.
Hållbara produkter: Välj miljömärkningar och produkter som är tillverkade för att gynna miljön och människors hälsa. Även här kan du välja att köpa produkter med kvalitet över kvantitet.
Kolla in denna video för att lära dig mer.
För ytterligare information om ämnet kan du ta en titt på de bifogade länkarna:
https://thesustainableagency.com/blog/greenwashing-examples/
https://it-hallbarhet.se/lantmannen-ar-sveriges-mest-hallbara-varumarke-enligt-foretagskunder/
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/fredagskommentar/fredagskommentar-hur-arla-an-gor-blir-det-fel/